Εργασία στον αιώνα της αγοράς

άρθρα του ΜΠΑΜΠΗ ΑΓΡΟΛΑΜΠΟΥ στην ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ για το εργοτάξιο της COSCO στον Προβλήτα ΙΙ του Πειραιά

Τι γίνεται πίσω από τις πύλες του Νέου Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco;

Όλοι οι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται ως ανειδίκευτοι εργάτες, με το ημερομίσθιο να φθάνει τα… 40 ευρώ! Όπου κι αν θέσει κανείς το ερώτημα, απάντηση δεν παίρνει. Από τις αρχές Ιουνίου που η εκμετάλλευση του Προβλήτα ΙΙ πέρασε στην ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρική της κινεζικής εταιρείας στην Ελλάδα, για τους εργαζόμενους το Ικόνιο παραπέμπει σε επαρχία της Κίνας. Το βέβαιο είναι ότι οι συνθήκες εργασίας δεν διέπονται από την ελληνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Η σύμβαση που καλούνται να υπογράψουν οι λιμενεργάτες της Cosco περιλαμβάνει 13 όρους που απαντώνται στο κινεζικό μοντέλο εργασίας.

  1. Όλοι οι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται ως ανειδίκευτοι εργάτες.
  2. Η εταιρεία έχει το δικαίωμα μετακίνησης χωρίς συμφωνία του εργαζόμενου.
  3. Η εργασία είναι οκτάωρη, σε κυλιόμενες βάρδιες και το ωράριο συνεχές ή σπαστό. Η υπέρβαση του ωραρίου λογίζεται ως οικειοθελής προσφορά, εκτός κι αν υπάρχει γραπτή εντολή διευθυντή.
  4. Η αμοιβή είναι 40 ευρώ την ημέρα. Στο ημερομίσθιο περιλαμβάνονται τα επιδόματα και οι πρόσθετες αμοιβές για νυχτερινή εργασία, αργίες, υπερεργασία, εκτός έδρας.
  5. Στην αμοιβή περιλαμβάνονται και όλες οι κρατήσεις, εισφορές, φόροι, τέλη κ.λπ.
  6. Οι εργαζόμενοι, παρότι έχουν ημερομίσθιο, πληρώνονται την τελευταία ημέρα του μήνα.
  7. Οποιεσδήποτε παροχές (bonus), εναπόκεινται στη διοίκηση (από ελευθεριότητα, όπως αναφέρεται) και μπορούν να ανακληθούν ανά πάσα στιγμή.
  8. Η εταιρεία έχει δικαίωμα καταγγελίας αν παραβιαστεί ένας όρος ή ο εργαζόμενος απουσιάσει χωρίς άδεια 3 ημέρες σε διάστημα ενός έτους.
  9. Αν η εταιρεία επιλέξει να μην καταγγείλει τη σύμβαση, αυτή η στάση πρέπει να θεωρείται προσωρινή.
  10. Σε περίπτωση ασθένειας του εργαζομένου, η εταιρεία δικαιούται να ελέγχει με γιατρό της δικής της επιλογής τον ασθενή.
  11. Ο εργαζόμενος αναλαμβάνει έναντι της εταιρείας την υποχρέωση πίστης, που, από την ανάλυση των όρων, παραπέμπει σε όρκο σιωπής.
  12. Στα θέματα αδειών, η εταιρεία πρωτοτυπεί και παραπέμπει στην εργατική νομοθεσία.
  13. Για τις διαφορές αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Αθήνας και όχι του Πειραιά.

Πώς λειτουργεί στην πράξη το κινεζικό μοντέλο; Στο ΣΕΜΠΟ της Cosco εργάζονται 300 χειριστές μηχανημάτων και εργατοτεχνίτες και 50 διοικητικοί. Το ωράριο των εργατοτεχνιτών είναι σπαστό. Κανείς δεν γράφει υπερωρία και όσοι εργάζονται πενθήμερο, περίπου οι μισοί, έχουν μηνιαίες αποδοχές γύρω στα 700 ευρώ.

Για τους υπόλοιπους ισχύει καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας με αποδοχές 300-400 ευρώ. Οι συμβάσεις είναι ημερήσιες και γίνονται μέσω της εταιρείας ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ Α.Ε. και πέντε υπεργολάβων.

Κανονισμός εργασίας δεν υπάρχει, σωματείο δεν επιτρέπεται και δεν αναγνωρίζεται η δικαιοδοσία του Εργατικού Κέντρου, της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων, της ΓΣΕΕ και των Ευρωπαϊκών Συνδικάτων. Τέσσερις καταγγελίες εξετάζονται από την Επιθεώρηση Εργασίας, από τον περασμένο μήνα, αλλά καμία δεν έχει ολοκληρωθεί.

Από τις 30 Αυγούστου 2010 το Διεθνές Συμβούλιο Λιμενεργατών (IDC) έχει απευθυνθεί στη διοίκηση της Cosco και της ΣΕΠ Α.Ε., ζητώντας τη συμμόρφωση στις διεθνείς και ευρωπαϊκές συνθήκες. Δεν υπήρξε καμία απάντηση.

Στις 20 Οκτωβρίου το Συμβούλιο απευθύνθηκε και στην ελληνική κυβέρνηση, με επιστολή προς τον Γ. Παπανδρέου και τους υπουργούς Εργασίας, Λούκα Κατσέλη, και Θαλασσίων Υποθέσεων, Γ. Διαμαντίδη. Στο κείμενο που υπογράφεται από τον συντονιστή του IDC για τις χώρες της ευρωζώνης, Π. Σο, αναφέρονται όλες οι παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας από την Cosco. Ούτε σε αυτή την επιστολή υπήρξε απάντηση.

Το Συμβούλιο ενημέρωσε για τη «μικρή Κίνα του Πειραιά» και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία δήλωσε ότι θα στείλει επιστολή στην Αθήνα προκειμένου να πάρει εξηγήσεις. Σε διαφορετική περίπτωση δεν αποκλείεται προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Παράλληλα, το Συμβούλιο, που έχει παρουσία σε 100 ευρωπαϊκά λιμάνια, με επιστολή προς όλες τις αντιπροσωπείες του, στις 11 Νοεμβρίου, προαναγγέλλει συντονισμένη δράση κατά της Cosco, με μπλοκάρισμα των φορτηγών και των κοντέινερ της εταιρείας.

Κ.Ε. 21 Νοεμβρίου 2010

Με επιστολή της η εκπρόσωπος της εταιρείας ΣΕΠ Α.Ε., Αικατερίνη Σταματιάδη, χαρακτηρίζει ανακριβή ορισμένα από τα στοιχεία του παραπάνω δημοσιεύματος για τις εργασιακές συνθήκες στον Νέο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco στον Πειραιά:

Σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας σας της Κυριακής 21ης Νοεμβρίου 2010, με τίτλο «Εργασιακός μεσαίωνας στο λιμάνι – Οι 13 επαχθείς όροι που περιλαμβάνει η σύμβαση και καλούνται να υπογράψουν με την Cosco οι έλληνες λιμενεργάτες στον Πειραιά» δημοσιεύετε πληροφορίες που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα για τις συνθήκες λειτουργίας της Σ.Ε.Π. Α.Ε. και είναι απόλυτα δυσφημιστικές για την εταιρεία μας.

Το συγκεκριμένο δημοσίευμα του δημοσιογράφου σας κ. Μπάμπη Αγρολάμπου ξεκινά με την φράση «Οπου κι αν θέσει κανείς το ερώτημα, απάντηση δεν παίρνει». Διερωτώμαστε σε ποιους άραγε έθεσε ερωτήματα σε σχέση με το θέμα του άρθρου αυτού ο συντάκτης σας, καθώς δεν έθεσε κανένα ερώτημα στην εταιρεία μας, αλλά ούτε, όπως διαπιστώσαμε, και στις αρμόδιες υπηρεσίες (που ελέγχουν τακτικότατα το καθεστώς απασχόλησης του προσωπικού μας) για να λάβει απαντήσεις όπως επιβάλλει η στοιχειώδης δημοσιογραφική δεοντολογία, την οποία υπερασπίζεστε και μέσα από την αρθρογραφία της έγκυρης εφημερίδας σας.

Αν ο συντάκτης σας επικοινωνούσε μαζί μας, ή με την αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας θα είχε πληροφορηθεί ότι όπως προκύπτει από αλλεπάλληλους ελέγχους που διεξήγαγαν οι υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας και άλλοι δημόσιοι φορείς, κατόπιν οχλήσεων και καταγγελιών, συχνά ανωνύμων και πάντοτε ατεκμηρίωτων, η εταιρεία μας τηρεί όλους τους κανόνες που επιβάλλει η ελληνική εργατική νομοθεσία και σέβεται όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις σχετικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας.

Θεωρούμε επίσης ακατανόητους τους ισχυρισμούς του συντάκτη σας ότι συνιστούν «εργασιακό μεσαίωνα» το δικαίωμα της εταιρείας να καταγγέλλει μια σύμβαση εργασίας, αν ο εργαζόμενος απουσιάσει αδικαιολόγητα από τη δουλειά του πάνω από τρεις ημέρες. Ο δε ισχυρισμός του συντάκτη του πιο πάνω άρθρου ότι όλοι οι εργαζόμενοι της εταιρείας μας προσλαμβάνονται δήθεν ως «ανειδίκευτοι εργάτες», τον οποίο (ισχυρισμό) παραθέτει ως πρώτο επιχείρημα για να θεμελιώσει τον συκοφαντικό για εμάς ισχυρισμό περί «εργασιακού μεσαίωνα», είναι απόλυτα ανακριβής.

Σε ό,τι αφορά εξάλλου την καταγγελία του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών (IDC) στο οποίο αναφέρεται ο συντάκτης σας, μια πρόχειρη έρευνα θα τον διαφώτιζε ότι πρόκειται για μια ένωση των εργαζομένων σε λιμάνια που ελέγχονται από το κράτος και δεν εκπροσωπούν το σύνολο των ευρωπαίων εργαζομένων στα λιμάνια και ασφαλώς όσους εργάζονται σε ιδιωτικούς φορείς.

Η εταιρεία μας είναι στη διάθεση του συντάκτη σας, ή όποιου άλλου συνεργάτη σας, για να απαντήσει σε κάθε ερώτημά του και για να θέσει υπόψη του τα στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι όλοι οι έλεγχοι που πραγματοποίησαν οι αρμόδιες ελληνικές εργατικές αρχές απέδειξαν ότι η εταιρεία μας είναι σε πλήρη συμμόρφωση με τις διατάξεις της ελληνικής εργατικής νομοθεσίας.

Διερωτώμαστε πόσες άλλες εταιρείες, ελληνικών ή αλλοδαπών συμφερόντων, που λειτουργούν και δραστηριοποιούνται σήμερα στην Ελλάδα θα ήταν πρόθυμες να πράξουν το ίδιο.

Απάντηση του συντάκτη:

Τα στοιχεία του δημοσιεύματος της «Κ.Ε.», τα οποία η διευθύντρια προσωπικού της ΣΕΠ Α.Ε. χαρακτηρίζει ανακριβή, βρίσκονται στα κείμενα των συμβάσεων εργασίας. Η εκπρόσωπος επικαλείται την Επιθεώρηση Εργασίας και τους ελέγχους που έχει κάνει, κατόπιν οχλήσεων και καταγγελιών, συχνά ανώνυμων και πάντοτε ατεκμηρίωτων, όπως λέει. Οι καταγγελίες δεν ήταν ανώνυμες και ατεκμηρίωτες. Από τους επιθεωρητές έχουν καταγραφεί οι παρατηρήσεις και εκκρεμούν οι επίσημες αναφορές.

Το θέμα των εργασιακών συνθηκών στον ΝΣΕΜΠΟ έχει τεθεί από το Εργατικό Κέντρο, την ΟΜΥΛΕ, τη ΓΣΕΕ και το Διεθνές Συμβούλιο Λιμενεργατών (IDC, για το οποίο δείτε εδώ κι εδώ). Επιστολές εστάλησαν στη ΣΕΠ, στην Cosco, όπως και στην κυβέρνηση. Δεν υπήρξε, όπως επισημαίναμε στο δημοσίευμα, απάντηση. Ούτε και τώρα, με την επιστολή της, η ΣΕΠ απαντά. Αρκείται να σημειώσει ότι το IDC είναι μία ένωση εργαζομένων σε λιμάνια που ελέγχονται από το κράτος. Το Συμβούλιο έχει προχωρήσει σε αναφορά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην οποία γίνεται λόγος για «κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, των συνδικαλιστικών ελευθεριών και των ευρωπαϊκών θεσμών για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις». Τα ερωτήματα, λοιπόν, έχουν τεθεί με σαφήνεια. Συνεπώς, η εκπρόσωπος της εταιρείας ατυχώς επιχειρεί να τα παρακάμψει με μαθήματα δεοντολογίας!

Κ.Ε. 28 Νοεμβρίου 2010

Advertisements

About freesyndicate

ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΞΗ ΜΙΑΣ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΚΙ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
This entry was posted in συνδικαλιστικά, συνδικαλισμός, το σύνηθες παράλογο, αλληλεγγύη, επικαιρότητα, εργασιακά, κόσμος, κοινωνία and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s